20 Mart 2017 Pazartesi

PERİYODİK TEMİZLİK




Temizlik yapma yada ev işi yapma aşkıyla dolan çalışan yada çalışmayan kadınlara hep hayret ve imrenerek bakmışımdır. Ben temizliği hep bir döngü ya da mecburiyet içinde yaptım. Biri gelirse aniden ya da herkes yapıyor du bende yapayım. Şimdi yapmazsam daha sonra zor olur diye yaptım. Eski temiz titiz halimi hatırlamıyorum bile şimdi. Bir periyodum vardı. Haftalık, aylık ve mevsimlik diye. Misal bugün buzdolabını silicem diye niyet ettiysem (ki genelde çamaşır suyu ve türevleri ile oluyordu) hasta da olsam planımda aksilik de olsa ne yapar ne eder o dolabı silerdim. Ama ne silmek satsam yeni diye alırsınız. Buzdolabını çekip altını arkasını silmek de cabası. İlk oturduğumuz evi küçük fare yavruları basmıştı onu bir işaret olarak algılamalıydım. Oysa ben salya sümük ağlayıp hıncımı eşimden çıkarırdım.

Bundan onbeş yıl önce varoş bir semtte oturduğumuz için herkes pazartesi günü halıları çıkarıp patır patır çırpıp silkelerdi. Köyde bunu yapmayı arada seviyorum bu gelenek sadece yeşillikli az insan olan doğada yapılmalı bence illa yapılacaksa. Hayır birde teknoloji manyak ilerledi. Süpürgeni yenile be kadın bu eziyet niye. Kendimi bir pazartesi çırpmasam en fazla iki pazartesi sonra o eşek kadar yollukları çırpar bulurdum. Sırf elalem pis demesin diye. Yalandan öyle katlaya katlaya. Yazar burada delirmiş gibi gülmüştür yaptığı salaklığa.

Şimdi yine aynı varoş semtin başka bir mahalesindeyiz. O dünyanın hıncını alır gibi çırpma ve silkeleme günü cumartesi günü ve benim geçmişimde kraliyet soyundan olduğu için tahammül edemiyorum bu sese. Karşılıklı çırparlarken muhabbet etme kabiliyeti olan kadınlar. Sözleşiyorlar bunun için birde. Ayy ayyy nasıl darlandım yazarken bile. Bir kere zabıtaya şikayet edeyim dedim sonra adamın tipinden konuşmasından kesin bunun anası bacısı karısı da çırpıyordur dedim.

Üstteki komşuylada sırf milletin pisliğini temizliğini gözetlediği için ayrıca da bir sürü çok riskli hastalığı olmasına rağmen halı çırptığı için aramı açtım. Aman pek iyi oldu. Kime anlatırsa anlatsın temizliğini. Kalp pili var by- pas olmuş şekeri var bir sürü bilmem nesi temizim diye geberecek. Lütfen temizliğinizi içinizde kıçınız bilsin deyip eski bozuk ağzıma dönerim bir çırpıda.  Hakkımı helal etmiyorum bu arada. Sen temizlenirken ben pisleniyorsam öte tarafa kalsın o hak.


Bugün yine yalandan bir temizlik yaptım. Sırf pazartesi günü diye. Benim saat 14:30 'da süpürgeyi ortaya getirip dur namazımı kılayım da başlıyayım dediğim saatte karşı komşu çoktan temizliği bitirip rengarenk temizlik bezlerini asmış kurutmuştu bile.  Kesin yer bezi, toz bezi, cam bezi ve mutfak bezidir onlar. Beş tane hepsi ayrı renkti. Karla karışık yağmur yağarken elinde sigara cam silip tül asma aşkı nereden geliyor hep merak etmişimdir. Benim annemde öyle titiz ve iş sever olmadığından biz hep sonradan öğrendik bu kadar oldu. Konu komşu ve eltiyi baz aldık. Ama iyi olmuş kafayı temizlik ve ütüyle yemediğimiz. Bol bol kitap okumak hep çok iyi geldi bana şimdilerde de güzel ve eski filmler ve tabiki etamin.


Geçen haftalarda atmak istediğim fazlalıkların bir kısmını attım ve verdim. Onbeş parçaya tamamladım. Bu haftada onbeş parça atıcam ta ki evet bunu sık kullanıyorum ve iş görür diyene kadar. Çok iyi geldiğini hissettim. Üstelik iki tanesi sevdiğim ve vazgeçilmez olduğunu düşündüğüm parçaydı. Uzun zaman sonra bir hedefime ulaştım.  Yazının sonunu bağlayamadım. Renkli temizlik bezleri, benim temizliğe başlama saatim, iyi ki karşı komşuyla alakamız olmayışı bunlar güzel detaylar olarak kalsın.  Sigara ve fazla temizlik sağlığa zararlıdır.